Katrin Zytomierska straffas för dold marknadsföring på Instagram av hennes bolag Clean eating. Hon tvingas betala över en miljon kronor.
Nu meddelar hennes advokat Mark Safaryan att domen överklagas.
– Den är rättsvidrig för min klient.
Fallet började med reklam för influencerns företag Clean eating, som säljer vad som beskrivs som livsmedel ”fria från onödiga tillsatser och kolhydrater”.
Konsumentombudsmannen (KO) ansåg 2020 att Zytomierska brutit mot marknadsföringslagen genom att inte reklammärka inlägg. Patent- och marknadsdomstolen hotade med miljonvite om det upprepades.
Två år senare publicerade Zytomierska två reels på Instagram, med reklam för så kallad ”knäckepizza” respektive energidryck. Båda från Clean eating.
RÄTTEGÅNGEN MOT ZYTOMIERSKA
• Katrin Zytomierskas företag Clean eating fälldes 2020 för dold marknadsföring. Konsumentombudsmannen (KO) förbjöd då Zytomierska att marknadsföra produkter utan reklammärkning.
• KO har nu gått till domstol och hävdar att Zytomierska brutit mot förbudet om omärkt reklam två gånger till, i september respektive oktober 2022.
• För några veckor sedan hölls rättegången vid Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Nu tvingas hon betala vite.
KO menar att reklammärkning saknades igen.
Katrin Zytomierska sa efter rättegången tidigare i oktober att hon har egna skärmdumpar som visar att hon visst märkt inläggen.
– Jag har väldigt svårt att se att man på något sätt skulle kunna straffa mig för något när jag så uppenbarligen är oskyldig, sa hon.
Domen: Brutit mot förbud
Patent- och marknadsdomstolen håller inte med.
”Domstolen har alltså kommit fram till att Clean Eating AB och Katrin Zytomierska har brutit mot de förbud som framgår av (domen 2020, reds anm). (…) De förelagda vitena ska därför dömas ut”, står i domen.
Företagaren har nu möjlighet att överklaga till nästa instans, Patent- och marknadsöverdomstolen.
Advokat Mark Safaryan, som företräder Zytomierska, säger:
– Domen kommer att överklagas. Domstolen har kommit fram till en slutsats som är förödande för hela branschen.
Han menar att Instagrams funktioner för att reklammärka inlägg inte är pålitliga.
– Ska man publicera på Instagram behövs då en person på heltid som håller koll på de här inläggen. Det är hundratals inlägg.